Tradició i Transició: el camí del Club Natació Barcelona a la transició energètica
- Club Natació Barcelona CNB
- Nov 11
- 3 min de lectura
Durant més de 118 anys, al Club Natació Barcelona hem estat un referent esportiu i social a la ciutat, estretament lligats als orígens dels esports aquàtics a Espanya. El nostre llegat, però, ens plantejava un repte molt actual: com transformar unes instal·lacions històriques, altament dependents dels combustibles fòssils, per adaptar-les als nous estàndards mediambientals sense perdre estabilitat econòmica ni competitivitat esportiva?
Com explica el nostre Director General, Xosé Carlos Fernández:
“El nostre esport depèn de l’aigua, la calor i l’electricitat; sense ells, el Club simplement no existiria. La qüestió era com mantenir-nos fidels als nostres valors mediambientals, complir amb la normativa i continuar sent financerament sostenibles.”
Apostem per la transició energètica
Amb aquest objectiu, al Club Natació Barcelona vam decidir fer un pas ferm cap a la descarbonització de les nostres instal·lacions. Per fer-ho possible, ens vam aliar amb el Grup Construcía, especialistes en construcció sostenible, que han dissenyat i construït un innovador camp solar híbrid, a més de rehabilitar més de 20.000 m² de les nostres instal·lacions.
Tal com destaca Arturo Fernández Vidal, President i Fundador del Grup Construcía:
“Vam escollir panells solars híbrids perquè combinen dues tecnologies. Generen electricitat mitjançant energia fotovoltaica i, alhora, aprofiten l’energia tèrmica per escalfar les piscines exteriors. Això el converteix en el camp solar híbrid privat més gran d’Europa, cobrint el 90% de les necessitats tèrmiques de les piscines de waterpolo i aproximadament el 50% de la demanda energètica total del Club.”
Aquest projecte ens situa com a referent en l’àmbit de l’esport sostenible i ens permet reduir de manera molt significativa la nostra petjada de carboni.
Un finançament adaptat a les nostres necessitats
Per fer realitat una instal·lació tan innovadora era imprescindible comptar amb un model financer flexible i a mida. De la mà del Grup Construcía, vam trobar a DLL el soci financer ideal per acompanyar-nos en aquest procés.
“DLL va ser generós, prudent i ens va oferir una solució financera que va reduir els nostres costos de sostenibilitat i va millorar els nostres resultats”, subratlla el nostre Director General.
Per la seva banda, Fernando Tirado, Country Commercial Manager ET de DLL Ibèria, explica l’enfocament adoptat:
“Un cop enteses les necessitats del projecte, vam identificar el leasing com l’estructura ideal. Va eliminar les barreres d’inversió inicial tant per al Club com per al Grup Construcía, finançant el 100% del projecte. Això va permetre al Club mantenir la seva estabilitat financera i conservar les seves línies de crèdit tradicionals.”
L’equip de DLL va treballar estretament amb nosaltres i amb Construcía per dissenyar un model de finançament a mida del Club. “Va ser crucial que els equips comercials i de riscos de DLL comprenguessin plenament el projecte”, afegeix Arturo Fernández Vidal. “La seva col·laboració va ser fonamental per trobar la solució adequada.”

Un model d’esport sostenible
Avui, al Club Natació Barcelona comptem amb un sistema de piscines climatitzades els 365 dies de l’any, alimentat en gran mesura per energia renovable. Es tracta d’una innovació pionera en el nostre sector i un pas decisiu en el nostre compromís amb la sostenibilitat.
Com resumeix Xosé Carlos Fernández:
“Aquest projecte ens permet mantenir la piscina calefactada durant tot l’any, complir amb la normativa i assumir les nostres responsabilitats mediambientals i econòmiques. Des del punt de vista esportiu i de sostenibilitat, ara comptem amb una de les millors instal·lacions aquàtiques d’Europa.”
Per a DLL, la nostra col·laboració encaixa plenament en la seva estratègia global. En paraules de Fernando Tirado:
“La transició energètica i la sostenibilitat són pilars clau de l’estratègia global de DLL. Molts projectes com aquest no arriben a realitzar-se perquè el finançament no s’adapta a les seves necessitats. El nostre objectiu és canviar això.”
Un llegat preparat per al futur
Al Club Natació Barcelona entenem la sostenibilitat com una evolució natural del nostre llegat. La col·laboració amb el Grup Construcía i DLL demostra que és possible combinar tradició i innovació, esport d’alt nivell i responsabilitat mediambiental.
Gràcies a aquest projecte:
Reduïm de manera notable la nostra dependència dels combustibles fòssils.
Millorem l’eficiència energètica de les nostres instal·lacions.
Assegurem la viabilitat econòmica del Club a llarg termini.
Reforcem el nostre paper com a institució pionera en esport i sostenibilitat.
Amb més d’un segle d’història, mirem al futur amb instal·lacions més resilients, eficients i respectuoses amb l’entorn, reafirmant el nostre compromís amb Barcelona, amb l’esport aquàtic i amb les generacions que vindran.




Comentaris